نماینده مجلس: 20 میلیون نفر حاشیه نشین داریم

به گزارش مهسان بلاگ، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تقریبا یک چهارم جمعیت ایران در حاشیه زندگی می نماید که این اندازه به علت اتخاذ سیاست های غلط بخشی نگری بوده است.

نماینده مجلس: 20 میلیون نفر حاشیه نشین داریم

به گزارش ایلنا، مجتبی یوسفی درباره افزایش 50 درصدی نرخ تورم نقطه ای اجاره بها گفت: مسکن یک مولفه مهم در سبد خانوار محسوب می گردد و قطعا در معیشت خانوار تاثیرگذار است و بسیاری از کشور ها با روش هایی توانسته اند بازار اجاره بها را کنترل نمایند.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که مولفه های مالی بر تمام بازار ها از جمله بازار مسکن و اجاره به طور مستقیم اثر می گذارد و در کشوری که با تورم 50 درصدی روبرو بوده بدیهی است که بازار مسکن هم متاثر از این نرخ تورم دچار تلاطم گردد.

عضو کمیسیون عمران اضافه کرد: وقتی اقتصاد مولد تضعیف می گردد و و با افزایش نرخ تورم، قیمت انواع کالا و خدمات و بعلاوه در یک مدت زمان کوتاهی افزایش قابل توجیه پیدا می نماید، سرمایه گذاران و فعالان مالی دارایی خود را وارد بخش مسکن می نمایند تا سرمایه آن ها متاثر از نرخ تورم از بین نرود. از این رو قطعا ثبات و بی ثباتی اقتصاد در بازار اجاره و مسکن به شدت تاثیرگذار است و به همین علت با افزایش قابل توجه اجاره بها در طول بازه زمانی کوتاه روبرو شده ایم.

یوسفی با اشاره به اثرگذاری عرضه و تقاضا بر روی بازار اجاره گفت: عامل مهم دیگری که بر بازار اجاره اثر می گذارد عرضه و تقاضا است. در تمام کشور ها بخشی از جمعیت مستاجر هستند، اما این گونه نیست که در مدت زمان کوتاهی نرخ اجاره بها تا این حد افزایش پیدا کند چرا که بین عرضه و تقاضا تعادل و توازن وجود دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جمعیت مستاجران ایران گفت: در حالی که طبق آمار سرشماری سال 95 شش و نیم میلیون خانوار مستاجر داریم سالیانه 800 هزار ازدواج نو صورت می گیرد یعنی پی در پی در جمعیت مستاجران کشورمان اضافه می گردد، این در حالی است که در هشت سال گذشته دولت با افتخار خاطرنشان کرد هیچ مسکنی نساخته است البته در یک سال آخر دولت دوازدهم اقداماتی در حوزه مسکن ملی انجام شد، اما همچنان در بخش مسکن با عقب ماندگی هایی روبرو بودیم.

یوسفی تاکید نمود: امروز جمعیت جوان در کشورمان بالا است و این جمعیت احتیاج به مسکن دارند، اما عرضه از تقاضا بسیار فاصله گرفته است و ما با کاهش شدید عرضه روبرو هستیم. در تمام این سال ها مقدار فراوری مسکن بسیار کاهش یافته؛ به طوری که از آمار ساخت 900 هزار واحد مسکونی در دهه 80 به کمتر از 200 هزار واحد شهری و روستایی رسیده ایم.

وی با بیان اینکه قوانین کنترلی که در مجلس تصویب شد هم به اجرا نرسید که یکی از مهمترین آن ها بحث مالیات بر خانه های خالی بود، گفت: بار ها تاکید نموده ایم که اخذ مالیات از خانه های خالی برای درآمدزایی دولت نیست بلکه جریمه سوداگران حوزه مسکن است.

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست از مردم مالیات بر خانه های خالی بگیریم گفت: بار ها گفته ایم که هر کسی که یک واحد در یک شهر و واحد خالی در شهر دیگر داشته باشد مشمول مالیات بر خانه های خالی نخواهد شد از سوی دیگر شهر های زیر صد هزار نفر معاف از مالیات بر خانه های خالی هستند، بعلاوه در پی اخذ مالیات از انبوه سازان هم نیستیم و امروز تقریبا مالیات انبوه سازان نزدیک به صفر است و این مالیات بر خانه های خالی تنها مشمول کسانی می گردد که واحد های خود را وارد زنجیره مصرف نمی نمایند.

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه اقداماتی از جمله وضع مالیات بر خانه های خالی راه چاره های کوتاه مدت کنترل بازار اجاره هستند و ساخت مسکن می تواند باعث افزایش عرضه گردد.

یوسفی تاکید نمود: هر چند قیمت مسکن هنوز کاهش پیدا ننموده است، اما رشد تورم شیب نزولی پیدا نموده و مانند گذشته با شیب تند نرخ تورم روبرو نیستیم.

وی با اشاره به افزایش حاشیه نشینی ناشی از اتخاذ سیاست های غلط مالی و سیاست گذاری های نادرست در حوزه مسکن گفت: امروز 20 میلیون نفر در کشور حاشیه نشین شدند و تقریبا یک چهارم جمعیت ایران در حاشیه زندگی می نماید که این مقدار حاشیه نشینی به علت اتخاذ سیاست های غلط بخشی نگری بوده است. اگر نگاه متوازن در توزیع اعتبارات وجود داشت امروز جمعیت حاشیه نشین به 20 میلیون نفر نمی رسید.

وی با اشاره به نظارت ها برای اجرای بخشنامه ها برای رعایت سقف اجاره بها در کلانشهر ها گفت: در شرایطی که ما با این مولفه های مالی و رشد نرخ تورم روبرو هستیم و قوانین مالیاتی به اجرا نمی رسد می د انیم که بخشنامه هایی ماننند رعایت سقف اجاره بها شعار است و کسی به آن توجه ننموده و خودمان می دانیم این بخشنامه ها هیچ تاثیری در بازار اجاره نداشتند.

منبع: فرارو
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 106240

به "نماینده مجلس: 20 میلیون نفر حاشیه نشین داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده مجلس: 20 میلیون نفر حاشیه نشین داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید