تخت روانچی: ایران آماده بهبود روابط با تمام رقبای منطقه ای است

به گزارش مهسان بلاگ، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه آمریکا همچنان مانع اصلی برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه است، گفت: ایران آماده است که روابط خود را با تمام رقبای منطقه ای بهبود بخشد.

تخت روانچی: ایران آماده بهبود روابط با تمام رقبای منطقه ای است

به گزارش خبرنگاران، مجید تخت روانچی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در گفت وگو با نشریه آسیا تایمز به سوالات مختلف، ازجمله تحریم های آمریکا علیه تهران، شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم بیرون رفتن آمریکا از منطقه پاسخ داد.

تخت روانچی در پاسخ به سوالی درباره درخواست دبیرکل سازمان ملل برای برقراری آتش بس فوری در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام کرد: درخواست دبیرکل برای آتش بس سراسری باید از سوی جامعه دنیای جدی گرفته گردد چرا که می تواند نقش مهمی در مبارزه با کووید-19 داشته باشد، این یک پاندمی است که در حال اثر گذاشتن بر سراسر دنیا است.

وی ادامه داد: علاوه بر درخواست دبیر کل برای یک آتش بس دنیای، او و تعدادی از مقامات ارشد سازمان ملل، دولت ها، نمایندگان مجلس ها ازجمله در آمریکا و همچنین سازمان های غیر دولتی خواهان لغو تحریم ها شده اند تا کشورهای تحت تاثیر ویروس کرونا بتوانند با آن بهتر مبارزه نمایند. ایران یکی از کشورهایی است که به شدت از کووید-19 آسیب دیده است. ادامه تحریم های غیرقانونی، غیر انسانی و یک جانبه آمریکا علیه ایران، کوشش های ما برای شکست دادن این بیماری را تضعیف نموده است.

نماینده کشورمان در سازمان ملل گفت: متاسفانه آمریکا توجهی به درخواست جامعه بین الملل برای لغو تحریم ها نمی کند و باز هم خصومت خود را با مردم ایران که به سختی برای مبارزه با این ویروس کوشش می نمایند، نشان داده است. به نظر می رسد که آمریکا شدت این مشکل را درک ننموده است.

وی توضیح داد: این بیماری مرز نمی شناسد و هیچ کشوری از تهدید آن در امان نیست. تمام دنیا در یک قایق نشسته اند. همگی ما یا برنده می شویم یا با هم می بازیم. این همه گیری مهار نمی گردد مگر اینکه تمام ظرفیت ها در سطح بین الملل به کار گرفته گردد و یک برنامه جامع و قاطع برای شکست آن توسط تمامی کشورها به اجرا درآید. بنابر این، منابع مورد احتیاج باید در دسترس تمام کشورهایی که از این ویروس متأثر شده اند، قرار داشته باشد.

تخت روانچی همچنین در مورد برجام اظهار کرد: برنامه جامع اقدام مشترک حاصل بیش از 12 سال مذاکرات سخت با کشورهای عضو است. ایران برای تقریبا سه و نیم سال به تمام تعدات برجامی خود عمل کرد.

وی اضافه نمود: هنگامی که آمریکا در تناقض با تعدات بین المللی در ماه می 2018 از توافق هسته ای خارج شد، شرکای اروپایی از ایران خواستند که کار آمریکا را تکرار نکند و از توافق خارج نگردد. آن ها به ما وعده دادند که ضررهای ناشی از خروج آمریکا را جبران نمایند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل توضیح داد: ما درخواست شان را پذیرفتم و حدود یک سال صبر کردیم اما دیدیم که شرکای اروپایی مان بر صر عهدشان نماندند.

روانچی همچنین در مورد راه اندازی اینستکس گفت: راه اندازی اینستکس از زمان خروج آمریکا شروع شد و عملیاتی شدن آن نزدیک به یک سال زمان برد. هنوز از موفیقت این سازوکار مشخص نیست. همه چیز به شرکای اروپایی مان بستگی دارد.

وی اضافه نمود: اگر اینستکس کار را پیش ببرد، این اقدام را گرامی می داریم. اگر ساز و کار دیگری بتواند کار را راه بیاندازد، با آن نیز مسئله ای نداریم. مسئله مهم این است که ایران باید از سود این توافق بهره ببرد.

روانچی همچنین گفت: اینستکس همچنان باید شامل کالاهای غیربشردوستانه نیز بگردد و منابع مورد احتیاج برای این سازوکار فراهم گردد تا امکان دادوستدهای عظیم نیز ایجاد گردد.

نماینده ارشد کشورمان اعلام کرد: اینستکس باید تامین مالی گردد حال یا به وسیله تامین مالی مستقیم از سوی کشورهای اروپایی یا به وسیله پول دریافت شده از فروش نفت ایران به اروپا. نفت ایران تحت تحریم نیست پس اروپا می تواند برای استفاده لحظه ای یا برای استفاده در آینده این نفت را خریداری کند.

روانچی اضافه نمود: راهبرد اروپا در قبال ایران از جمله در زمینه تجارت و دادوستد خصوصا در زمانی که سیاست غیرمحبوب فشارحداکثری در حال سخت تر شدن است، عامل مشخص گری در آینده روابط طولانی مدت ایران و اتحادیه اروپا خواهد بود.

نماینده کشورمان در سازمان ملل در مورد احتمال ایستادگی صندوق بین المللی پول در مقابل آمریکا و یاری به ایران گفت: خیلی کشورها که تحت تاثیر کووید 19 هستند، احتیاج به یاری های خارجی برای گذشتن از جوانح مختلف این پاندمی خصوصا فروپاشی مالی دارند. بعضی از کشورها از صندوق بین المللی پول درخواست یاری نموده اند.

وی توضیح داد: صندوق بین المللی پول روش های متعددی برای تامین مالی این کشورها از جمله ابزار سریع مالی دارد که همانطور که از نامش برمی آید یاری های فوری به کشورهای احتیاجمند ارائه می دارد.

تخت روانچی اظهار کرد: ایران 5 میلیارد دلار وام به وسیله این سازوکار از صندوق بین المللی پل درخواست نموده چون ویروس شدیدا به ما ضربه زده و ما تقریبا از میان کشورها تقریبا بیش از همه واجد دریافت این وام هستن.

نمیانده کشورمان اضافه نمود: بر کسی پوشیده نیست که آمریکا به امید متقاعد کردن اعضای صندوق بین المللی پول برای رد کردن درخواست ایران، هرچه در توان دارد را برای به تاخیر انداختن تصمیم گیری این صندوق در مورد درخواست ایران انجام می دهد.

روانچی در آخر اظهار کرد: در چشم ایرانیان، دشمنی آمریکا با آن ها مشهود است. حال پای اعتبار صندوق بین.المللی پول وسط است. مذاکرات ما با صندوق بین المللی پول ادامه دارد. ما امیدواریم که این صندوق در نهایت تصمیم درست را بگیرد و وام را به ایران اهدا کند.

مجله دیتاپد: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

تفطن: تفطن: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

مجله آراد: مجله آراد: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 46207

به "تخت روانچی: ایران آماده بهبود روابط با تمام رقبای منطقه ای است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت روانچی: ایران آماده بهبود روابط با تمام رقبای منطقه ای است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید